Schrikkeljaar zorgt voor extra omzet

Wie de omzet cijfers van de detailhandel voor februari ziet, kan denken; dat ziet er rooskleuriger uit dan vorig jaar.

Jumbo, Foodmarkt, detailhandelDe verkopen liggen 1,8 procent hoger en de prijzen vielen een half procent hoger uit in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk beter gaat met de economie. Vanwege het schrikkeljaar had februari een dag extra, wat zorgde voor het positieve resultaat. Zonder die extra dag was de omzet lager dan in februari 2015. Bij het uitsplitsen van de cijfers zijn duidelijke trends te ontdekken; vooral de food en online sector gaan erop vooruit in vergelijking met vorig jaar.

 

Food & Online

De omzet van winkels voor de foodbranche is met 3,6 procent gestegen en ook de supermarkten schreven 4 procent extra inkomsten erbij in vergelijking met het jaar daarvoor. Voeding doet het dus erg goed. Non-foodartikelen boekten bijvoorbeeld maar 0,3 procent meer omzet in vergelijking met vorig jaar.

Ook woonwinkels zagen de omzet met ruim 7 procent stijgen. Maar de klap op omzet wordt toch wel gegeven in de online omzet, dat bijna met 24 procent is gegroeid.