Like, Share & Verzin!

Wat je Facebookvrienden al niet allemaal gewonnen moeten hebben: auto’s, telefoons, tablets, zelfs volledig verzorgde vakanties zijn meer regel dan uitzondering. Hier een stukje over de (on)zin van deelacties. Voel je vrij om te liken, delen en verzinnen.

Facebook deelacties

Screenshot AppleNL

 

“Wij geven onze fans 173 Apple iPad Air die niet verkocht kunnen worden, omdat het doosje stond open zijn gebruikt voor weergave.” De strekking is duidelijk, maar de zinsopbouw iets minder. Jij bent één klik verwijderd van een gloednieuwe iPad, want met 173 winnaars en slechts een paar honderd mensen die het bericht hebben gedeeld is die gratis iPad ten waarde van 919 euro binnen handbereik.

Maar welk bedrijf kan het zich permitteren om ruim 150.000 euro aan gratis iPads weg te geven, omdat de doosjes open hebben gestaan? Daar kunnen we heel simpel over zijn: geen enkel bedrijf. Want net zoals vele andere Facebook-pagina’s is het volledige luchtfietserij.

Deelacties

Screenshot Facebook

Amerikaanse stekkers

Apple-NL heeft het net zoals Apple Fans NL op de heupen gekregen: 159 iPhones worden weggegeven. Maar wanneer we het plaatje bekijken: een pixelige foto met allerlei iPhones.

Maar wanneer we een blik werpen op het open doosje zien we een Amerikaanse stekker. Onmogelijk dat deze foto met 3500 likes en 5.000 delers echt is. De 4.000 reacties met gewenste kleur zullen geen van allen een reactie krijgen.

 

Foto’s traceerbaar

BMW M Club NL zegt al een maand lang een BMW M5 weg te geven aan het einde van de maand. Helaas reageren ze al sinds begin januari niet op de vraag wie er nu achter de website zit. Na een hele kleine speurtocht online kwam ik erachter dat de server waarop de bijbehorende website draait in Amerika staat. En de M5 op de foto?

Die is verkocht in Amerika, bij United BMW Gwinnett. Een dealer in Atlanta. Gelukzalig plaatste de autodealer zeven weken geleden een foto online, dat ze eindelijk weer iemand blij mocht maken met een betaalde M5.

Facebook deelacties

Screenshot Instagram Amerikaanse autodealer

 

Als een actie eruit ziet alsof hij te mooi is, om waar te zijn. Dan is dat vaak ook het geval. Hopelijk heeft dit stukje een paar tips gegeven, waardoor jij de volgende keer binnen no-time een valse deelactie kan ontmaskeren: bekijk de foto, zoek naar bedrijfsnamen en kijk naar de rest van de pagina.

Iemand die dit bericht wel mag lezen? Tag diegene in de reacties

Gelukkig zijn er nog genoeg mooie acties, waarbij je wat shop tegoed of een gratis fiets kunt winnen. Goede mensen zijn er heus op Facebook, multimiljonairs met verpakkingsproblemen zijn er helaas een stukje minder dan Mark Zuckerberg je nu doet denken.

, ,